Brendovi u BiH bez zakonske podrške


Mnogi artikli koji se proizvode u BiH, a prodaju širom svijeta, već odavno su postali prepoznatljiv brend naše zemlje iako u njoj nisu zakonom određeni.

Tako se kafa ZLATNA DŽEZVA  firme `Vispak` iz Visokog prodaje u cijelom svijetu, a voda OAZA  prije nekoliko godina služena je i u Bijeloj kući.

Zahvaljujući prepoznatljivosti nekog proizvoda i velikoj potražnji za njim, proizvod postaje brend (brand). Međutim, za razliku od zemalja iz okruženja, BiH još nije donijela zakon za utvrđivanje robne marke, odnosno brenda, pa stoga nema proizvoda koji su zakonom priznati brendovi BiH.

Sama riječ brend (brand) znači fabrički znak, otisak, marka ili simbol svega onoga što jednu kompaniju razlikuje od ostalih. Potrošači tako kupuju neke stvari, kao na primjer patike prizvođača  ‘Nike’  isključivo zato što on ima poznat brend (brand = ime, znak).

Naše su proizvodne firme imale ranije brendove u prehrambenoj, tekstilnoj, metalnoj, elektroindustriji koji su bili plasirani izvan BiH i granica bivše Jugoslavije.

violeta_ubr1Privatizacijom su mnoge firme napustile stari brend, što nije dobro. Danas imamo malo starih brendova. Stari su bili, npr. ‘Vitaminkin’ ajvar, ‘Šipadove’ stolice, stolovi ‘Konjuha’  Živinice, keks i vafl ‘Mira’ iz Prijedora, ‘Optima’ Modriča, ‘Bosnalijek’, zatim ‘Vispakova’ kafa koja je i danas tu, konfekcija ‘Borac’ Travnik, ‘trapist’ sir iz Banjaluke, hercegovačka ‘Žilavka’ i ‘Blatina’, ‘Sarajevski kiseljak’, rakija ‘Zlatna viljamovka’ banjalučke firme ‘MB Impex’, alati Trebinje, ‘Bira’ Bihać. Ima i novih poput ‘Violete’, vina vinarije ‘Vukoje’, ‘Promo’ Donji Vakuf, Ilidžanski ‘Dijamant’, kafa ‘Don kafe'…

Naši certifikati još nisu priznati u inostranstvu. Moramo da radimo sporazume o međunarodnom priznanju certifikata o kvaliteti i kontroli proizvoda. Evropska unija je propisala standarde kvaliteta i mi ih moramo ispoštovati, biti usklađeni s pravilima EU ako hoćemo s njima trgovati. Upravo se donose pravilnici preko Agencije za sigurnost hrane i drugih državnih institucija. Uključeni su i Spoljnotrgovinska komora BiH, resorna ministarstva na nivou BiH, entiteta i Brčko-distrikta.

Kupac, pogotovo onaj izvan naših prostora, uvijek će kupiti brendiran proizvod makar bio skuplji, nego nepoznat, zato što sam brend daje garanciju da se radi o proizvodima poznatog proizvođača. Poznat brend znači više kupaca u inostranstvu, a to znači više izvoza, što dalje doprinosi smanjenju spoljnotrgovinskog deficita, razvoju ekonomije itd.

Bosanska rakija ili sarajevski ćevapi su nadaleko poznati ali da li su zaštićeni?! Hmm… Jesu vraga. O prirodnim ljepotoma i turističkoj ponudi Bosne i Hercegovine više pišu stranci i naši nostalgičari rasuti po bijelom svijetu.  O multikulturalnoj i multireligijskoj baštini, takodjer!

Mnogi na geografskoj karti i ne znaju gdje je BiH. Do nas je. Nije do njih. Sjete nas se samo kad se spomenu skorašnji rat i žrtve genocida.

I ne spamajte me mejlovima da je recimo ‘Škoda’ domaći proizvod i tome sl.

Komentariši

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s